תפריט

הדרך לעץ הסקה איכותי

הדרך לעץ הסקה איכותי לא מתחילה בגל הקור הראשון של החורף. זה לא בא טבעי, אבל מה לעשות – הזמן האידאלי להתארגן על עצי הסקה הוא דוקא בתקופה שזה ממש לא מטריד אתכם. ניחשתם נכון, הקייץ היא התקופה הטובה ביותר לרכישת עצי הסקה. הדרך לעץ הסקה איכותי תנור עצים לעולם לא יתן יותר חום מאשר […]

הדרך לעץ הסקה איכותי לא מתחילה בגל הקור הראשון של החורף. זה לא בא טבעי, אבל מה לעשות - הזמן האידאלי להתארגן על עצי הסקה הוא דוקא בתקופה שזה ממש לא מטריד אתכם. ניחשתם נכון, הקייץ היא התקופה הטובה ביותר לרכישת עצי הסקה.

הדרך לעץ הסקה איכותי

תנור עצים לעולם לא יתן יותר חום מאשר העץ שנשרף בתוכו יכול לתת. סוגי העץ השונים מתנהגים אחרת. חלקם בוערים לאט כמעט ללא להבה ומותירים גחלים גדולים, אחרים נשרפים במהירות ובעוצמה רבה. אבל המכנה המשותף הוא שהעץ חייב להיות יבש ככל האפשר. זה מספק את החום הטוב ביותר ואת הדלקה הקלה ביותר, וחשוב לא פחות – הרבה יותר ידידותי לסביבה.

הקדמה

אם העץ לא יבש, החום שמייצר הקמין ישמש לאידוי הלחות הגבוהה, ויפלוט הרבה מזהמים יחד עם הקיטור. יש הטוענים כי העץ צריך להיות לא "יבש מדי" בכדי שהבעירה תהיה יותר מרוסנת ותבער יותר שעות. אך הגישה העיקרית כיום היא שהאידאל הוא לחות קטנה ככל האפשר. הדרישה המינימלית למסחר בעץ "יבש" היא 20% לחות , אבל זה לא בעיה להוריד אותו עד 14-15% באחסון של כמה חודשים בקיץ בחצר, ושיפור כזה הוא בהחלט מורגש. בולי עץ גדולים לא מבוקעים דורשים יבוש ארוך הרבה יותר מעץ מבוקע.

העץ הוא CO2 ניטראלי ומהווה חלק גדול מאמצעי החימום בעולם. חימום בעץ כיום בקמינים חדישים ומתוחכמים הוא שונה לגמרי מהחימום בקמינים פשוטים מיצור מקומי או קמיני יציקה ישנים וסדוקים. הקמינים האיכותיים כיום עובדים על טכנולוגיית בעירה מתקדמת המשאירה הרבה יותר חום בבית ומפחיתה את הזיהום הסביבתי. במקביל, תנורי העץ המודרניים מגיעים עם דלתות זכוכית גדולות בכדי ליהנות עוד יותר מהקסם של האש. איכות החימום מתנור עצים היא חסרת תקדים – הוא מספק גם הקרנת חום נעימה ביותר על העור וגם חימום מהיר של החדר. ריצוד הלהבות יוצר שלווה ומקום לשבת, להרגע ולחשוב. זו הסיבה שבמשך אלפי שנים האח היה מקום טבעי להתאספות המשפחה.

ההתבוננות בערימת העץ הבוערת, תחושת הביטחון בבית כאשר הרוחות מנשבות בחוץ והגשם מתדפק על החלונות, וכאשר החום הנעים של העץ חודר מתחת לעור… אתם יכולים להגיע לחורף עם ציפייה שונה לחלוטין.

אך כל היתרונות הללו אינם באים לידי ביטוי באם איכות העץ לא מספקת. כך שמציאת ספק עצים אמין, ורכישת העצים מבעוד מועד, ואחסונו במקום מוגן מרטיבות – הינה חלק בלתי נפרד מרכישת הקמין. גיזום ואיסוף עצים ברחבי הארץ הוא אפשרי, וזה מאפשר חימום בחינם או בעלות זולה מאוד. עם זאת, עבור אנשים רבים, זה לא אפשרי ומאמר זה מופנה בעיקר לאלה שקונים את העץ שלהם.

איזה עצים להסקה לקנות

יש אנשים שיש להם תשובה ברורה לשאלה הזו. התשובה שאנחנו נותנים ללקוחותינו היא: תלוי באפשרויות ובמחיר. עץ פשוט ובחינם תמיד עדיף. אם הפער במחיר לא גדול – לכו על האיכותי יותר.
בארץ מתמחרים את העץ לפי "קוב" אשר מייצג את כמות העצים הנכנסת בקופסה של מטר רבוע. כך שכשאנחנו משווים בין עץ קשה וצפוף כגון אקליפטוס, לעץ רך וקל כגון ברוש – בקוב אקליפטוס נקבל הרבה יותר משקל מאשר בקוב ברוש.

כמות האנרגיה שמפיקים עצי ההסקה תלוי במשקלים שלהם. 10 ק"ג ברוש יתנו את אותו חום של 10 ק"ג אקליפטוס, אך הנפח יהיה שונה. העץ הקל ישרף מהר יותר, אך יבער נקי יותר, ויהיה יותר קל להדלקה. העץ הכבד יבער באופן מתון יותר, לאורך יותר שעות, ומילוי של הקמין יתן הרבה יותר חום בהשוואה למילוי זהה בעץ קל.

כך שלמעשה כאשר אתם משווים מחירים בין קוב ברוש לקוב אקליפטוס קחו בחשבון שבקוב אקליפטוס יש הרבה יותר משקל. דעו כי כשאתם קונים עץ רטוב וטרי המשקל שלו יהיה כבד יותר בעשרות אחוזים ממשקלו האמיתי במצבו היבש.
אם יש לכם בית גדול שמאתגר את הקמין, מומלץ יהיה בהחלט לקנות עץ קשה שיוכל לתת את המענה. וכמו כן אם חשוב לכם זמן בעירה ארוך, ובאם אתם שומרים שבת ורוצים שהקמין יחמם כמה שיותר אל תוך השבת – קנו עץ קשה.
אם אתם רוצים לחסוך, תוכלו למצוא עץ רך במחירים זולים מאוד בתחילת הקיץ.
ישנה גם אפשרות לקנות כמה סוגי עצים להסקה – לשמור את העץ הקשה לימים הקרים ביותר ולשבתות, ובעץ הרך להשתמש בתחילת ובסוף החורף.

תוכלו גם להשתמש בעץ הרך להדלקת הקמין ותיהנו מהדלקה קלה ומהירה.

סוגי עצים להסקה בארץ

לפניכם רשימה מבין העצים לקמין הנפוצים יותר מהצפופים ביותר לקלים.

בעצים הקשים:

  • אלון
  • זית
  • שקד בעל (לא מושקה)
  • אקליפטוס
  • סיסם הודי
  • קזוארינה
  • עצי הדר

בעצים הקלים:

  • אורן (מייצר המון עטרן כתוצאה מהשרף הרב שבעץ – ממליצים להשתמש רק בערבוב עם עץ אחר, ולהקפיד לנקות את הארובה לעיתים קרובות הרבה יותר)
  • עצי פרי נשירים (אגס, תפוח, שזיף, נקטרינה, אפרסק, אגוז וכו')
  • ברוש
  • עצי נוי (אזדרכת, צפצפה, מכנף נאה, סיגלון, כליל החורש וכו')

כדאי לקנות עצים להסקה מוקדם

הדבר החשוב ביותר הוא לקנות את העץ מוקדם. בישראל אמנם קשה להעריך כיצד להיערך לחורף מכיוון שהוא משתנה כל שנה. אך אין שום סיבה להגיע לחורף לא מוכנים, להיכנס לפאניקה ולרכוש עץ, במקרים רבים לא יבש, במחירים לא סבירים.

אל תהססו לפנות אל סוחר עץ מקצועי כבר באביב. יש הרבה כאלו בישראל והם ישמחו לעזור. המחירים בתחילת האביב והקיץ זולים יותר, קל יותר למצוא עץ איכותי, וסוחר העץ ישמח לפנות מקום בשטח שלו. בדרך כלל, רוב סוחרי העץ יכולים לספק עץ יבש כבר באמצע הקיץ.

פתרון נהדר אם יש לכם את האמצעים לעשות זאת היא לקנות עץ לח בתחילת האביב ולייבש אותו בעצמכם. זה ייתן לכם את המחיר הזול ביותר ביחס לתמורה שתקבלו.

קנו כמות גדולה

ההמלצה שלנו – קנו הרבה עץ! רצוי כמה שאתם יכולים לאחסן ולהשקיע. אם המקום מוגבל, נסו לסכם מראש עם סוחר העץ על אספקה נוספת בשיא החורף. גם אם זה בתשלום מראש זה כדאי. כאשר נגמר לכם העץ, אתה תהיו חייבים להשיג עוד עץ, או להפעיל חימום על חשמל.

בחברה המודרנית שלנו אנחנו רגילים לכך שהכל זמין ומהיר בכל עת ובכל מקום. אבל לרוע המזל, כאשר הטבע נוהג בשלו הכללים הללו משתנים. כי כשלכם קר – לכולם קר. וכולם רוצים עץ לחימום…
בחורף כשיש ביקוש גדול לעץ ויש מחסור המחירים עשויים להכפיל את עצמם, ולעיתים נדירות תקבלו עץ באמת יבש לגמרי.

אומדן הצריכה שלכם

זכרו כי שריפת עץ היא חיובית לסביבה. אם עץ בוער בדרך הנכונה, כך שהזיהום הוא מינימאלי, העץ מייצר CO2 ניטראלי שתורם לסביבה. אז במקום לחמם בחשמל כאשר רשת החשמל כבר עמוסה גם כך ומחיר החשמל הגבוה, זה הרבה יותר טוב לרכוש כמות עץ יותר מהדרוש, ולפחות לא להישאר בלי בשיא הקור. לאחר החורף אתם יכולים לסדר את העץ העודף באופן דקורטיבי ולשמור אותו לשנה הבאה.

לאחסן את העץ במקום יבש

וזה מביא אותנו לנקודה חשובה נוספת – אחסון. ישנן צורות רבות בהן ניתן לאחסן עץ, בין בארגזי פלסטיק ובין בערימות מסודרות. אנו נעסוק רק בדברים המשפיעים על איכות, וזה כרוך באחסון העץ במקום אוורירי ומוגן מפני לחות.

עץ הקמין צריך להיות מוגבה מהקרקע ומוגן מפני גשם ושלג. העץ סופג מי גשמים במהירות ובאם הוא נשאר בסביבה לחה או רטובה, הוא יעלה עובש, אשר עשוי גם להקטין איכות הבעירה שלו. אותו העיקרון חל גם על עץ לח שאתם מייבשים בעצמכם, אבל אז זה עוד יותר חשוב לסדר אותו באופן כזה, כך שיש זרימת אוויר מכל צדדיו. זה לא מדע מסובך ליבש עץ כראוי, כל עוד הוא חתוך, מבוקע ונערם בתחילת האביב.

שמש וחום הם שני גורמים חשובים ביבוש העץ, אבל האלמנט המשמעותי ביותר ביבוש הוא בעיקר הרוח.

לאחר הייבוש, כדאי להעביר את העץ למקום שהוא יבש ונגיש בחורף. אם אתם רואים את הנולד תחסכו לעצמכם גיחות לחצר עם נעלי בית לקור המקפיא בחוץ.

מה עושה את העבודה

למזלנו זה קל להימנע מאחסון גרוע על גבי הקרקע, תוך שימוש בכיסוי פלסטי שנצמד לערימה, אשר תוצאותיו הם לרוב עובש ושאר מרעין בישין. אם החלל מאפשר את זה, סככה קטנה ומאווררת היא פתרון מצוין. לאלו שאין את האפשרות החלופה הריאלית ביותר היא לאחסן עץ במקום שהוא פחות בשימוש בחורף, למשל מרפסת או מבואת הכניסה לבית. אפשר להסתפק ביריעות ברזנט כפתרון זמני, אבל אף פעם לא לעטוף את העץ לגמרי עד שהוא לא יכול לנשום, אפילו אם הוא יבש.

עדיף למקם את העץ תחת קורת גג או לעשות גגון משופע מהקיר. ניתן גם לבנות סככת עץ פשוטה במהירות ובקלות, ובעלות נמוכה.

לסיכום

ערימה מסודרת של עץ יבש בתחילת החורף נותנת תחושה של ביטחון. כאשר אתם יודעים שכשיהיה קר תוכלו לשבת, עם כוס משקה חם ביד, למול הקמין הבוער, ולהרגיש את החום הנעים ממלא אתכם בתחושה נפלאה – אתם יכולים לפגוש את החורף ממקום שונה מבעבר. אתם יכולים פתאום למצוא את עצמכם מצפים לחורף… חלק מהסיפוק הוא התחושה של הסדר, שאתם נמצאים בסנכרון עם עונות השנה. שיש לכם מספיק עץ ושזה עץ טוב. הכל תלוי בקצת הכנה מראש.

מאחלים לכם חורף חם!

"רוקח תנורי חימום"

הציצו בקטלוג ותכלו להתרשם ממגוון רחב של קמין העצים שלנו.

לפרטים נוספים וייעוץ חינם – צרו איתנו קשר

אולי יעניין אותך עוד